Pentru că zilele acestea se discută intens în
mediul rețelelor de socializare subiectul terapiei logopedice realizate online,
vă împărtășesc părerea mea cu privire la acest subiect, încercând să creionez
atât avantajele acesteia, cât și dezavantajele pe care eu i le văd.
- Se poate desfășura terapia logopedică online?
Cu siguranță, este o variantă posibilă și utilă de
intervenție, mai ales în situația în care ne aflăm în prezent. Însă nu numai în
raport cu situația actuală. Terapia logopedică online se poate realiza oricând,
mai ales în cazurile în care beneficiarii sunt persoane din străinătate, care
nu pot lucra cu un logoped român în țara lor de reședință. Atât eu, cât și alți
colegi de-ai mei terapeuți, am lucrat în online și înainte de pandemie, atât cu
adulți, cât și cu copii. Și chiar înregistrând rezultate notabile. Așadar,
aceasta nu este o născocire a momentului, ci o variantă de lucru atestată în
literatura de specialitate, de câțiva ani buni, sub numele de ”telepractică”.
Ea este mai mult decât pretabilă situației de față, când, din motive de siguranță,
nu ne putem desfășura în cabinete. Este singura modalitate prin care copiii își
pot continua terapiile, iar pentru majoritatea dintre ei, timpul este foarte
prețios. Așteptarea până vom reveni la cabinete poate aduce după sine stagnarea
sau chiar regresul. Pauzele în terapie, vacanțele prelungite, se resimt, din
păcate. Uneori, în caz de nestimulare, se pot pierde achizițiile asimilate până
în acel punct.
- Se poate lucra cu orice tip de diagnostic logopedic, în online?
Lucrul online este restrictiv, din acest punct de vedere. Terapia
logopedică desfășurată online nu se pretează oricărui diagnostic logopedic și
nici oricărui copil/adult.
- Cu cine putem lucra online?
Putem face terapie logopedică online cu copiii tipici
ce prezintă dificultăți de pronunție (dislalii), cu cei ce prezintă dificultăți
de scris-citit, cu cei cu balbism și chiar cu unii dintre cei care prezintă
întârziere în dezvoltarea limbajului. Este dificilă și restrictivă terapia
logopedică online în ceea ce privește copiii cu diagnostice asociate (autism, deficiențe
de auz, ADHD, sindrom Down etc.). Totuși, în funcție de gradul de afectare și
de circumstanțe, se poate lucra online, în condiții specifice adaptate fiecărui
caz în parte și cu copilași cu diagnostice asociate, cum sunt cele menținonate
anterior. Pentru o bună desfășurare a
ședințelor, în cazul preșcolarilor, recomandăm prezența unui părinte/adult de
față (în încăpere cu copilul), pentru a veni în spirjinul terapeutului în
menținerea atenției la activitatea desfășurată. Aflat în mediul său familiar,
riscul ca alți stimuli vizuali/auditivi să perturbe atenția copilului este mai
crescut decât în cabinet.
Terapia logopedică online se pretează pentru
adolescenții și adulții care prezintă variate dificultăți de vorbire și limbaj.
Este dificilă însă intervenția directă în cazul pacienților afazici grav
afectați. În această situație, se poate interveni prin consiliere logopedică
asigurată familiei pacientului afazic.
- Se lucrează diferit în mediu online?
Structura ședinței de logopedie este similară. Etapele
parcurse în cadrul unei ședințe își au rolul lor și este recomandat ca acestea să
fie, pe cât posibil, respectate. La fel ca și în cabinet, logopedul își pregătește
ședințele de logopedie, în funcție de fiecare caz în parte. În cazul terapiei
logopedice desfășurate online, această pregătire capătă un caracter și mai
special. Captarea și menținerea atenției, în cazul lucrului cu copiii, devine
un element central al activității. Pentru aceasta, este necesar ca logopedul să
aibă la dispoziție materiale diversificate, în mare parte vizuale, cu ajutorul
cărora să își atingă obiectivele ședinței logopedice. În mod cert, nu se pot
realiza online activități de manipulare, puzzle-uri, fișe de desenat, jocuri de
construcție etc. Însă se lucrează foarte bine activități adaptate online-ului, imagini
cu diferite elemente de vocabular, imagini cu acțiuni, planșe cu
acțiuni/povești, propoziții după imagini, jocuri de vocabular cu ajutorul
cărților de joc, povești cu marionete, dar și diferite jocuri realizate pe
platforme educaționale, ce permit atingerea obiectivelor terapiei.
- Care sunt avantajele terapiei logopedice online?
~ ~ se poate desfășura fără a implica deplasarea
părților implicate (terapeut și copil/adult); se elimină astfel costurile ce
țin de deplasare și timpul alocat acesteia;
~ ~ permite
continuarea demersului terapeutic, în cazurile în care este recomandat să ne
limităm deplasările, așa cum este situația de moment;
~ ~ permite
parcurgerea etapelor ședințelor obișnuite de terapie logopedică;
~
se
pretează atât pentru copii, cât și pentru adolescenți și adulți;
~
permite
abordarea unor diagnostice logopedice variate.
~ în cazul copiilor, necesită mai mult efort
pentru menținerea atenției lor în cadrul ședinței logopedice; aceasta poate fi
contracarată prin alegerea de materiale atractive și antrenante;
~ interacțiunea directă, ”umăr lângă umăr”,
este înlocuită cu cea virtuală, fapt ce poate afecta, în unele situații,
relația terapeutică și evoluția în terapie;
~ nu se pretează tuturor diagnosticelor
logopedice și nici tuturor categoriilor de vârstă (de exemplu, cu copiii antepreșcolari,
cu diagnostice de întârziere în dezvoltarea limbajului, putem lucra în cabinet,
însă lucrul online este dificil datorită impredictibilității lor motorii,
emoționale și comportamentale).
- Este preferabilă terapia online în detrimentul celei desfășurate în cabinet?
Consider că, în condiții obișnuite, e o chestiune
de context și de opțiune personală. În opinia mea, mai ales cu copiii, este
preferabil lucrul la cabinet, umăr lângă umăr cu prichindelul cu care lucrăm.
Cred că online-ul nu poate înlocui un gâdilat sau o strângere în brațe, ca
recompensă după o ședință prolifică. Plus că în cabinet, paleta de diagnostice
logopedice care pot fi abordate este completă. Însă în situația în care
distanța, pandemia sau alți factori împiedică desfășurarea activității la
cabinet, terapia logopedică online poate veni ca o alternativă posibilă, viabilă,
de multe ori cu un grad de eficiență similar celei desfășurate în cabinet.
cabinet.logosfera@gmail.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu