Avertisment!

Stimati vizitatori, dragi parinti,
va recomand sa fiti foarte atenti la informatiile pe care le cititi pe forumuri cu privire la specialisti din diferite domenii si sa incercati sa verificati informatiile respective inainte de a va forma o opinie despre acestia.

vineri, 13 mai 2011

Rolul parintelui in terapia logopedica...

         Asa cum aminteam in una dintre primele postari, rolul pe care il are parintele in terapia logopedica este unul deosebit de important, de completare a activitatii pe care logopedul o desfasoara. 
         De multe ori, in momentul in care parintii vin la cabinet cu copiii lor pentru o evaluare logopedica, acestia au intrebari si chiar temeri cu privire la modul in care se va desfasura terapia logopedica, cu privire la evolutia vorbirii copilului, dar mai ales cu privire la intinderea in timp a acestui proces de corectare. In functie de diagnosticul pe care il pune, logopedul ofera raspunsuri parintilor, le precizeaza faptul ca procesul de terapie logopedica este unul  de durata, dar mai ales primesc indicatii cu privire la desfasurarea acestui proces. Este foarte important ca parintele sa respecte cu strictete aceste indicatii pe care le primeste de la logoped. Indiferent de diagnosticul logopedic, la fiecare final de sedinta, parintele primeste de la logoped noi informatii cu privire la modul in care evolueaza vorbirea copilului si chiar fise de activitate pe care sa le lucreze cu copilul acasa, pentru a intari achizitiile pe care acesta le face la logoped si pentru a sustine ameliorarea vorbirii.    
          Unii parinti au asteptari diferite. Exista situatii in care parintii au convingerea ca odata ce aduc copilul la terapie logopedica, nu mai e necesar sa se implice in alt mod la nivelul procesului de corectare. Trebuie sa intelegeti, dragi parinti, ca sunteti co-participanti in acest proces. Timpul pe care logopedul il petrece o data sau de doua ori pe saptamana cu copilul dvs. este mult mai mic decat restul timpului pe care copilul il petrece la gradinita/scoala sau cu dvs. 
        Cel mai frecvent se intampla ca parintii sa se astepte la rezultate imediate la nivelul terapiei, acest lucru intamplandu-se in pofida faptului ca sunt instiintati de catre logoped faptul ca acest proces este unul destul de indelungat. 
        Este important sa stiti ca exista situatii in care progresele se observa abia dupa cateva saptamani de la debutul terapiei. Fiecare copil are un ritm propriu de asimilare si de receptare, iar acest ritm este indiferent de timp. Unii copii invata relativ usor de la logoped pozitiile corecte de emitere ale sunetelor, altii sunt foarte motivati sa invete si evolueaza foarte bine in terapie tocmai datorita implicarii lor active in procesul corectarii. In alte cazuri, insa, copilul asimileaza mai lent, iar daca o face, poate aplica cele invatate doar la nivelul desfasurarii sedintelor (se intampla la prescolarii mari, sau in cazurile in care copilul stie ca vine la cabinet pentru a vorbi mai bine), pentru ca in momentul in care pleaca de la cabinet, in situatiile de viata cotidiene, sa vorbeasca la fel de defectuos ca inainte. 
         Pentru ca copilul sa extinda cele invatate de la logoped, la cat mai multe situatii de comunicare, el are nevoie de timp, dar si de sustinere din partea dvs. Copilul are nevoie sa i se aminteasca ca trebuie sa aplice acele lucruri invatate. Aici interveniti dvs.! Aveti posibilitatea ca, implicandu-va astfel in procesul de terapie logopedica, sa influentati acest proces si intreaga lui evolutie, iar astfel, copilul dvs. va ajunge mai repede sa isi imbunatateasca vorbirea.   

Lavinia Achim (Neacșu)
logoped 

lavinia.achim86@gmail.com